denní světla
Světla pro denní svícení se rozsvítí automaticky při otočení klíčku zapalování. Při rozsvícení potkávacích světel se světla pro denní svícení automaticky vypnou, po zhasnutí světel se opět rozsvítí.
Použití světel pro
denní svícení:
V souvislosti s novými legislativními podmínkami upravujícími
provoz motorových vozidel a nařizujícími celodenní svícení je
velice aktuální náhradní osvětlení vozidel určené výhradně pro
osvětlení ve dne za nesnížené viditelnosti. Provedení a umístění
světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN
č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb. a jejich
používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních
komunikacích pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb. Světla pro denní
svícení se vyznačují silně rozptýleným tokem světla, který
netvoří kužel jako u běžných reflektorů. Rozptýlené světlo svým
charakterem neoslňuje protijedoucí řidiče ani neosvětluje
vozovku, ale v dostatečné míře zajišťuje zásadní podmínku
bezpečného provozu "být viděn". Hlavním přínosem těchto
přídavných světel je úspora energie, neboť při jejich používání
nesvítí obrysová, potkávací ani koncová světla vozidla. Úsporu
přinese také prodloužení životnosti žárovek či výbojek, kterou
pocítí především řidiči vozidel s xenonovými světlomety, jejichž
výbojky mají sice delší životnost než běžné žárovky, ale jejich
výměna je výrazně nákladnější. Montáž světel pro denní svícení
není přestavbou vozidla ani změnou technických údajů, a proto
jejich umístění na vozidlo nepodléhá žádnému dodatečnému
schvalování ani zápisu.
Hlavním přínosem těchto přídavných světel je úspora energie, neboť při jejich používání nesvítí obrysová, potkávací ani koncová světla vozidla.
Úsporu přinese také prodloužení životnosti žárovek či výbojek, kterou pocítí především řidiči vozidel s xenonovými světlomety, jejichž výbojky mají sice delší životnost než běžné žárovky, ale jejich výměna je výrazně nákladnější